Wat te doen bij astma met de piepjestest?

Ik zit nu in de tweede klas en heb vorig jaar voor het eerst de piepjestest moeten doen. Dit jaar deed ik niet mee vanwege een knieblessure. Elke keer zie ik er ontzettend tegen op. Ik heb vanaf mijn geboorte namelijk astma en in de brugklas haalde ik iets van een 5 of 5.5 en kreeg daarna een astma-aanval.. Dit wil ik niet nog een keer! Wat kan ik hier tegen doen?? Ik heb mn medicijnen wel van tevoren ingenomen.. Bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
3.5K

Het beste antwoord

Je kunt niets 'tegen' doen. Van te voren een 'pufje' nemen en kijken hoe ver je komt is heel verstandig. Let daarbij wel op dat je het niet zo ver laat komen en erken op tijd de signalen. Van te voren even aan je gymleraar dat je last hebt van astma dus dat je niet weet hoe lang je t vol houdt.

Briefje van de dokter krijg je tegenwoordig nauwelijks meer.

Zet 'm op! Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Overleggen met je gymdocent, als je teveel last krijgt tijdens het lopen of door het astma heel slecht presteert, zal je docent ook begrijpen dat het niet verstandig is om te lopen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Evt. kan hij dan voorstellen de test in een andere vorm apart met jou te doen, of de test te laten vervallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij voelt zelf het best aan of het kan of niet, dus de docent moet niet zo betweterig doen... Als je echt wordt verplicht het te doen, maar je het echt niet denk aan te kunnen, kun je beter overleggen met je mentor of coördinator, de gymdocent kan dit niet van je eisen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies Pompiedom: gezondheid voor alles!! Dat zou een gymdocent toch moeten weten.... :-(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb ook astma, heb dit gewoon gezegd, en de docent begrijpt het dan ook echt wel. Als hij dat niet doet, is HIJ fout. mijn docenten hebben tot nu toe gewoon gezegd dat ik moet doen wat ik kan, en dat ik het voor mezelf het beste kan voelen hoever ik kan gaan.
Wat ik heb gedaan destijds is een briefje vragen van de huisarts, waarin staat dat ik astma heb en wat de gevolgen kunnen zijn bij dit soort testen.
Ik kon bijvoorbeeld ook niet lang hardlopen. Mijn gymdocent geloofde me niet (aanstellerij....), totdat ik tijdens hardlopen neerknalde met een heftige aanval. Na het briefje geloofde ze me opeens wel en mocht ik meedoen zolang ik dat zelf goed achtte.